Firmy, które planują reklamę własnej działalności zgłasza się do profesjonalnych agencji reklamowych. Agencje tworzą dla firmy indywidualną identyfikację wizualną, po to aby firma była jednoznacznie rozpoznawalna. Jednym z takich elementów jest baner. Jak stworzyć dobry baner?

W skład identyfikacji wizualnej wchodzą również m.in. ulotki, papier firmowy, teczki na dokumenty, napisy na długopisach, jednak zamieszczenie baneru, w ruchliwym punkcie miasta może napędzić nam wielu nowych klientów i umocnić naszą markę.

Mniejsze firmy, które mają ograniczony budżet na reklamę, czasami same chcą stworzyć dla siebie profesjonalny baner. Jest to zajęcie bardziej pracochłonne niż tylko przygotowanie zlecenia dla agencji. Dla osób nie mających styczności z  grafiką komputerową i przygotowywaniem materiałów do druku może być to zadanie bardzo trudne.  Jednak firmowy grafik gdy miał już do czynienia z mniejszymi projektami graficznymi to stosując się do kilku podstawowych zasad, może stworzyć własny indywidualny baner.

dbr2

1. Lokalizacja i rozmiar 

Pierwszy krok o jakim trzeba pomyśleć przy planowaniu jak powinien wyglądać nasz baner, to  znalezienie dla niego, chociaż w przybliżeniu lokalizacji oraz określenie jego rozmiaru. Lokalizacja baneru jest czynnikiem bardzo ważnym ponieważ jego otoczenie nie powinno gryźć się z treściami przekazywanymi przez baner. Baner swoją zawartością i grafiką powinien ściśle korespondować z otoczeniem. Ważne okazuje się również wczesne wybranie rozmiaru jaki będzie miał baner. Pozwoli  to uniknąć wielu zmian, często trudnymi gdy pracuje się na dużych plikach graficznych, a nasz komputer długo „myśli”. Sama zmiana rozmiaru w jakim baner powinien być wykonany całkowicie może zmienić jego koncepcję graficzną. Układ graficzny pasujący do jednego formatu może nie współgrać z innym formatem.

dbr3

2. Grafika – wybór, licencja i zakup

Gdy już wybierzemy miejsce i rozmiar baneru możemy przystąpić do jego właściwej realizacji. Baner koniecznie powinien posiadać jakąś przykuwającą wzrok grafikę. W celu zdobycia takiego ciekawego i odpowiednio dużego zdjęcia możemy skorzystać z jednego z serwisów oferujących takie pliki na sprzedaż. Obecnie istnieje wiele serwisów, gdzie możemy zakupić z odpowiednią licencją zdjęcia i grafiki wystawione przez artystów. Zdjęcia w zależności od rozmiaru w jakim chcemy je zakupić ma inną cenę. Cena jest również uzależniona od aspektów artystycznych zdjęcia. Ważne jest aby zapoznać się z licencją, jaką z zakupionym zdjęciem otrzymujemy. Mówi ona o warunkach na jakich mamy prawo ze zdjęcia korzystać. Zazwyczaj wykupuje się licencję, która pozwala na korzystanie ze zdjęcia na stronach internetowych oraz w druku. Zdarza się także możliwość wykupienia zdjęcia na wyłączność. Mamy wówczas pewność, że nikt inny w innym banerze czy reklamie nie skorzysta z tego samego zdjęcia. Należy również przy zakupie sprawdzić liczbę wcześniejszych pobrań zdjęcia. Jeśli zdjęcie było ono już wiele razy pobrane, to musimy się liczyć z ryzykiem, że spotkamy się z nim np. u konkurencji.

dbr4

3. Slogan reklamowy

Dobry baner to taki który posiada również odpowiedni slogan reklamowy. Tutaj stosowane są różne techniki. Hasła mogą być krzykliwe, bezpośrednio związane z reklamowanym produktem a nawet prowokujące. Wszystko zależy od tego jaki efekt  umieszczający baner chce uzyskać i do jakiej grupy odbiorców ma on być skierowany.

dbr5

4. Estetyka i oryginalność

Projekt graficzny, który łączy ze sobą grafikę z treściami reklamowymi musi być estetyczny, i na tyle ciekawy by zwrócić na siebie wzrok osób, które go mijają.

dbr6

5. Przygotowanie do wydruku i wybór drukarni

Przygotowanie gotowego projektu do wydruku jest również bardzo ważnym aspeketem. Ważna jest również odpowiednia drukarnia. Drukarnia powinna nam udzielić informacji jak nasz projekt mma być przygotowany, czy należy ustawić parsery, które określą obszar zadruku oraz obszar wycięcia baneru. Bardzo ważną informacją jest także format w jakim projekt baneru drukarni trzeba dostarczyć. Zazwyczaj takie materiały do druku dostarczane są w formie wektorowej. Należy także ustalić paletę barw w jakiej baner musi być wyeksportowany po to by zgadzała się ona z paletą stosowaną w drukarni. Pozwoli to uniknąć kłopotliwych pomyłek z różnicą w kolorze otrzymanym z druku i kolorze widocznym na projekcie. Wszystkie te  specjalistyczne parametrach powinniśmy uzyskać już od konkretnej drukarni, gdyż mogą się one różnić z zależności od sprzętu jakim dana drukarnia dysponuje.

Jeśli podczas tworzenia baneru, czy też nawet każdej innej reklamy weźmiemy pod uwagę powyższe wskazówki,  to na pewno z sukcesem możemy stworzyć własną, niepowtarzalną reklamę.