Stosowane do dzisiaj standardowe kanały komunikacji ustępują miejsca nowym. Proporcjonalnie do rozwijających się potrzeb i oczekiwań odbiorców tworzone są nowe technologie. Najlepszym tego przykładem jest marketing mobilny.

Współczesnej technologie komunikacji błyskawicznie przeniknęły do naszego życia codziennego i bardzo mocno się w tym życiu zakorzeniły, dlatego tak często i chętnie wykorzystuje się je w celach marketingowych. Przyjrzyjmy się pojęciu marketingu mobilnego. Za pomocą, jakich narzędzi działa i o co w nim chodzi?

Co jest silnikiem marketingu mobilnego

toreklama1

Marketing mobilny to zbiór praktyk, dzięki którym firmy mają możliwość nawiązania więzi i współpracy z użytkownikami nowych technologii. Stosowanymi narzędziami w marketingu mobilnym są – smartfony, tablety, – które umożliwiają firmą dotarcie do coraz to większej grupy nowych odbiorców.

Początki marketingu mobilnego sięgają końca lat 90-siatych ubiegłego stulecia, wtedy też rozpowszechniła się szybka wysyłka krótkich wiadomości tekstowych, SMS-ów. Firmy coraz częściej zaczęły zbierać tak zwane lidy – gromadzić numery telefonów użytkowników, wysyłając im treści reklamowe i marketingowe. Bardzo dużą kontrowersją było to, iż numery telefoniczne często były pozyskiwane bez wiedzy i zgody ich posiadaczy. Dziś oczywiście taką zgodę nadawca musi posiadać, a jej przestrzeganie nadzoruje, w Polsce, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, który współpracuje z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Wracając do tematu… Celem usprawnienia przebiegu komunikacji na linii nadawca treści marketingowych a ich odbiorca,   stosuje się wiele

narzędzi, które maksymalizują efekty marketingowych działań. Jakie narzędzia najczęściej się stosuje? To m.in.: aplikacje mobilne, SMS-y, kody QR, geolokalizacja, mobilne info kioski, czy strony mobilne.

Od SMS-ów do advergaming

toreklama2

Advergaming, to tworzenie gier na urządzenia mobilne, dzięki nim umacnia się pozycja marki

Najbardziej znanym i rozpoznawalnym narzędziem marketingu mobilnego są wiadomości SMS lub MMS. Dzięki tej komunikacji z konsumentami, firmy przypominają o aktualnych promocjach czy informują o nowościach. Za pomocą SMS-ów marki budują długotrwałe relacje z rynkiem. Klient otrzymując na przykład kod rabatowy – chętnie skorzysta z promocji i znajdzie powód do kolejnych zakupów, aby tylko móc zrealizować zniżkę. Taką metodę często stosują sklepy sieciowe.

Oprócz prostych w swojej formie SMS-ów, firmy stosują również inne narzędzia marketingu mobilnego – voicemailing. To narzędzie umożliwia zatelefonowanie do odbiorcy. Jest to standardowa rozmowa z konsultantem „na żywo”, bądź odtworzenie wcześniej nagranej wiadomości głosowej, w której prezentowana jest aktualna oferta, promocja marki. Większe efekty można uzyskać wówczas, kiedy użyty głos będzie na przykład znanej osoby, choćby z aktora lub lektora.

Jednymi z droższych narzędzi marketingu mobilnego, które wymagają sporo czasu, są aplikacje mobilne.

Z aplikacji mobilnych korzystają duże marki, których budżet pozwala na tego typu realizacje, najczęściej banki, czy firmy odzieżowe. Aplikacje mobilne wychodzą naprzeciw potrzebą klientów, ułatwiają im realizację płatności za pomocą smartfona czy zamówienia produktu za pomocą kilku kliknięć w wyświetlacz telefonu. Opcją dla aplikacji mobilnych są strony mobilne, dostosowują się one do wyświetlacza (tzw. responsywność strony www), dzięki czemu ułatwiając korzystanie ze strony www.

Po jakie inne narzędzia z obszaru marketingu mobilnego sięgają marki? Zyskującym na popularności narzędziem jest advergaming. Czego dotyczy? To tworzenie na smartfony i tablety gier, mających na celu promowanie wizerunku firmy i budowanie jej mocnej pozycji w świadomości odbiorcy.

Podsumowując funkcje marketingu mobilnego

toreklama3

Jeżeli zdecydujesz swoje działania marketingowe przenieść do zakresu marketingu mobilnego, szczególną uwagę zwróć na: pomysłowość i kreatywność swoich działań, optymalizację treści oraz nie nachalność w przesyłaniu komunikatów promocyjnych. Właśnie dzięki temu marketing mobilny cieszy się tak dużą popularnością? Również ze względu na swój spersonalizowany przekaz trafia celnie do grupy docelowej. Marki decydując się na działania z obszaru marketingu mobilnego kreując swój wizerunek nowoczesnej firmy i idącej z duchem czasu. Poziom dotarcia komunikatów kreowanych na płaszczyźnie marketingu mobilnego jest natychmiastowy i trafia precyzyjnie do celu. Użytkownik w każdej chwili może odczytać treści, na co należy zwrócić szczególną uwagę dobierając odpowiedni czas wysyłki komunikatów marketingowych.