Dobrze zaprojektowana strona internetowa to trudne zadanie. Musi ona nie tylko cieszyć oko czytelników, jak również w przystępny sposób dostarczać informacji i wyróżniać się na tle konkurencji.

Oto 10 przykazań, które nieformalnie krążą w branży firm tworzących strony internetowe , ich przestrzeganie pomaga w przygotowaniu dobrej strony internetowej.

1. Grafika

Grafika strony ma ogromne znaczenie

Strona powinna być ładna. Jest to trudne do zdefiniowana pojęcie. Strona musi mieć taki wygląd, aby cieszyła oko, ale nie przeszkadzała w dostępie i przeglądaniu treści. Często mówi się, że grafika, to dodatek do tekstu.

Strona nie powinna zawierać za dużo animacji, niepotrzebnych banerów czy też innych elementów, które spowolniają jej wczytywanie i odwracają uwagę. Ważne jest także stosowanie odstępów, po to, by poszczególne treści były wyraźnie oddzielone od siebie.

2. Menu

Menu jest to element, który umożliwia dostęp do treści. Intuicyjne, czytelne i łatwo odnajdywalne to dobrze zaprojektowane menu. Bardzo często na stronach spotyka się kilka menu, na przykład poziome menu na górze strony (nagłówek) oraz pionowe menu z boku (menu boczne).

Nie ma też nic gorszego niż źle zaprojektowane menu, toteż bardzo ważna jest spójność nawigacji.

3. Kontakt

Najważniejszy dział na Twojej stronie to kontakt. Klienci i czytelnicy muszą mieć możliwość kontaktu z Tobą. Trudno w to uwierzyć, ale na wielu stronach autorzy nie podają swoich danych, bardzo często ograniczając się do prostego formularza kontaktowego. Podanie imienia i nazwiska oraz nazwy to obowiązek. Odbiorcy po prostu chcą wiedzieć z kim mają do czynienia. Należy również podać adres email oraz numer telefonu. Często dane kontaktowe uzupełnia się numerem gadu-gadu, adresem komunikatora skype, czy linkami do portali społecznościowych.

4. Wyszukiwarka

Proste firmowe strony składają się jedynie z kilku zakładek i nie potrzebują wyszukiwarki.  Jednak jeśli prowadzimy rozbudowany serwis lub sklep internetowy to wyszukiwarka jest naprawdę potrzebna.

5. Aktualizacje

Coraz więcej osób przegląda strony internetowe z pomocą urządzeń mobilnych.

Proste firmowe strony, które zawierają jedynie ofertę lub galerię zdjęć, mogą być aktualizowane rzadziej. Przy  większych serwisach aktualizacje są niezbędne i mówią czytelnikom, czy mają do czynienia z rzetelną firmą. Klient chce i lubi wiedzieć, że strona jest uaktualniania oraz przegląda treść, która jest aktualną ofertą.

Po pewnym czasie strona się starzeje. W Internecie czas płynie szybciej. Ciągle mamy do czynienia z nowymi rozwiązaniami, nowe standardami, czy nowymi trendami. Dobra strona dostosowuje się do tych zmian. Ważna jest także zmiana wizerunku swojej strony na przykład raz na 2-3 lata.

6. Pozycjonowanie

Twoja strona musi dać się odnaleźć w wyszukiwarce. „Dać”, to nieprzypadkowe słowo. Pozycjonowanie to jeden z bardziej złożonych etapów, bardzo często trwający przez długi czas. Rozpoczyna się on już na etapie kodowania. Dobry kod jest lepiej pozycjonowany przez wyszukiwarki, i dzięki niemu Twoja strona jest wyżej w wynikach wyszukiwania.

7. Interaktywność

Interaktywność jest to po prostu komunikacja czytelników ze stroną lub firmą, która ją prowadzi. Obecnie istnieje wiele ciekawych form interaktywności: są to m.in. animacje, możliwość komentowania tekstów, głosowania w ankietach, ocenianie produktów w sklepie itp.

Minimalną formą interaktywności jest formularz kontaktowy dla klientów, umieszczany zwykle na stronie kontaktowej.

Bardzo popularną formą interaktywności na stronach jest wstawianie dodatków udostępnianych przez Facebook: takich jak możliwość polubienia tekstów, dodawanie komentarzy, udostępniania treści. Jest to także ciekawa forma dodatkowej reklamy i zbierania publiczności.

8. Promocja

Promocja rozpoczyna się wraz z udostępnieniem strony w Internecie. Mamy wiele form promocji strony internetowej są to: reklama w portalach, w serwisach społecznościowych, kampanie reklamowe, mailingi, pisanie postów na forach branżowych, także pozycjonowanie.

Nie zapominajmy o umieszczaniu adresu swojej strony internetowej na materiałach promocyjnych: wizytówkach, ulotkach, banerach. Promocja to etap, który nigdy się nie kończy.

9. Najnowsze standardy

Logotyp HTML5 - aktualnego standardu tworzenia stron WWW

W Internecie czas biegnie szybciej. Obecnie standardem tworzenia stron jest język HTML 5 oraz wersja CSS 3. Jednak starsze przeglądarki, np. Internet Explorer instalowany z systemem Windows XP nie potrafią poprawnie wyświetlić nowoczesnych stron WWW. Programiści mają zatem orzech do zgryzienia: ich zadanie to stworzenie witryny, która spełni najnowsze wymagania, i zadziała w miarę poprawnie na starszych urządzeniach.

Większy nacisk należy kłaść na aktualne standardy. Stare urządzenia na pewno kiedyś zostaną zastąpione nowszymi. Nowe standardy dają programistom większe możliwości oraz bezpieczeństwo.

10. Nie wolno stać w miejscu

Konkurencja nie śpi, świat cały czas idzie do przodu. Stanie w miejscu, to tak jakby robienie kroku w tył. Projekt zrobiony dziś za rok może wymagać gruntownych zmian. Istnieje potrzeba śledzenia działania konkurencji, uczenia się od niej zdobywania klientów i unikanie popełniania ich błędów. Toteż naprawdę warto mieć stały kontakt z agencją, która prowadzi Państwa stronę i wspólnie przedyskutuje z wami wszelkie poprawki  jak również pomyśli nad rozwojem strony internetowej.