„Creative without strategy is called art. Creative with strategy is called advertising”.

Powyższy cytat w bardzo ciekawy sposób pokazuje zależność dotyczącą pojęć reklamy i sztuki. Pokazuję go na początku tekstu celowo, abyście dostrzegli jak bliska interakcja zachodzi pomiędzy wspomnianymi dziedzinami. Ścieżka sztuki i reklamy krzyżuje się od zawsze i od zawsze też powyższe dyscypliny wzajemnie na siebie oddziaływały.

Niektórzy uważają, że łączenie tych dwóch dziedzin to profanacja, ponieważ sztuka powinna koncentrować się wokół prezentowania wyższych wartości, a nie ingerować w reklamę, która ma dość powierzchowne, komercyjne cele.  Zarówno reklama, jak i sztuka wiele sobie zawdzięczają. Dzieła artystów poza stanowieniem inspiracji, wykreowały również swego rodzaju ramy dla pojęcia estetyki i piękna, które zostały przeniesione do grafiki projektowej a co za tym idzie, do reklamy. Dzięki reklamie sztuka opuściła salony, odrzuciła konwencjonalne rozwiązania i zapoczątkowała powstanie nowych kierunków, takich jak m.in. kubizm czy pop-art.

Sztuka w marketingu! Przed Nami ciekawe kreacje, które błyskotliwy sposób promują dany produkt lub usługę. Są także dowodem na to, że wysublimowany przekaz potrafi być tak samo skuteczny jako znane, bardziej „agresywne” formy reklamy.

RENESANS

„Stworzenie Adama” autorstwa Michała Anioła to motyw artystyczny, który został wykorzystany przez wszystkie topowe marki z całego świata. Większość osób kojarzy dwie wysuwające się do siebie dłonie bardziej z reklamami Nokii (Connecting People), niż ze słynnym dziełem znajdującym się na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej.  Dla mnie mistrzowskim nawiązaniem do powyższego motywu jest kreacja LEGO z bieżącego roku.

artystyczne_oblicze_reklamy_1

IMPRESJONIZM/HIPERREALIZM

Impresjonizm to sztuka polegająca na nakładaniu obok siebie drobnych plam czystego koloru, stała się ona inspiracją dla agencji Y&R Paris, która dla firmy Keloptic stworzyła kampanię o intrygującym tytule „Zamienić impresjonizm w hiperrealizm”. W promocji brandu zostały  wykorzystane jedne z ważniejszych i bardziej znanych dzieł impresjonistów – „Autoportret” van Gogha z 1889 roku, „Katedra Rouen” Claude’a Moneta oraz „Poseuse de dos” Georgesa Seurata. Podstawą do zaprezentowania atutów markowych okularów stały się cechy impresjonizmu, takie jak: rozmycie oraz brak wyraźnych linii. Patrząc na dzieła przez wspomniane okulary widzimy przejrzysty i czytelny obraz, który bardziej przypomina fotografię. Niewyraźne tło stanowi odwołanie do rozmazanego obrazu rzeczywistości, jaki przed swoimi oczami mają osoby cierpiące na wadę wzroku. Czapki z głów za błyskotliwe oraz niebanalne wykorzystanie sztuki w reklamie!

artystyczne_oblicze_reklamy_2 artystyczne_oblicze_reklamy_3

REALIZM

Jednym z ciekawszych przykładów wykorzystania w reklamie tematów artystycznych jest humorystyczna kreacja Pedigree Pal z 2006 roku. Inspiracją dla przekazu była twórczość holenderskiego malarza Van Gogha, który ponad wszystko lubował się w słonecznikach.  Kampania nawiązuje do malarstwa realistycznego, którego przedstawiciele zrezygnowali ze zbędnych idealizacji i ozdobników na rzecz przedstawienia autentycznych obrazów, które są obecne w życiu przeciętnego człowieka. Kampania  ta stanowi przykład posłużenia się sztuką w reklamie – jest ona błyskotliwa, humorystyczna oraz efektownie bawi się konwencją malarską. Doceniam również motyw złośliwego kota, który dokonując występku „w biały rękawiczkach”, bezszelestnie wymyka się z malarskiego płótna…

artystyczne_oblicze_reklamy_4 artystyczne_oblicze_reklamy_5

SURREALIZM

Gdy mówimy o sztuce w reklamie, to nie może nam zabraknąć przekazów inspirowanych obrazami ekscentrycznego Salvadora Dali. Jednym z ciekawszych przykładów jest kreacja rosyjskiej firmy Hi-Fi Audio z 2006 roku. Tutaj marketing wznosi się na wyżyny elokwencji, utożsamiając sprzęt oferowany przez Hi-Fi Audio z łącznikiem pomiędzy sferą sacrum a profanum.

artystyczne_oblicze_reklamy_6

KUBIZM

Kubizm niejednoznaczne ma oblicze. Ten  styl stał się inspiracją dla twórców poniższych kreacji, którzy wzorując się na obrazach Pablo Picasso, pokusili się o dość awangardową promocję produktów. Zauważalne są tu cechy kubizmu, takie jak: deformacja przedmiotów i zastosowanie geometrycznych form. Trudno jest przejść obok takich przekazów obojętnie!

artystyczne_oblicze_reklamy_7

artystyczne_oblicze_reklamy_8

SZTUKA WSPÓŁCZESNA

Agencja reklamowa Grupo Gallegos, na zlecenie Alzheimer’s Association, przygotowała kampanię, której celem było uświadomienie społeczeństwa, jakie  problemy z rozpoznawaniem bliskich mają osoby dotknięte chorobą Alzheimera. W przekazach wykorzystane zostały ciekawe zabiegi polegające na modyfikacji formy prac, jak m.in.: pocięcie na fragmenty, chaotyczne ułożenie, zastosowanie efektu rozmycia czy niewyraźny obraz. Dzięki tym przekształceniom odbiorcy mogli w łatwiejszy sposób wczuć się w sytuację osób chorych, które często cierpią na zaburzenia pamięci oraz problemy z orientacją.

artystyczne_oblicze_reklamy_9

Na koniec mała zagadkę. Jaki znany artysta odpowiedzialny jest za stworzenie poniższego logo? Podpowiem tylko, że jego nazwisko pojawiło się już w moim artykule.

artystyczne_oblicze_reklamy_10