Linki Sponsorowane w Google AdWords jest to reklama tekstowa, która pojawia się razem z naturalnymi wynikami wyszukiwań po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarkę Google. Na poniższym zdjęciu obszary, w których wyświetlają się Linki Sponsorowane są objęte czerwoną ramką. Reklama ta może ukazywać się na wyróżnionym, żółtym tle nad wynikami wyszukiwań lub w prawej kolumnie. Jest to obecnie najpopularniejsza i najskuteczniejsza forma reklamy w Google. Link Sponsorowany jest reklamą typu PPC (pay per click), czyli podstawą rozliczenia w kampanii AdWords jest jeden „klik”, czyli przekierowanie z Google na stronę docelową.
Taki Link Sponsorowany daje klientowi stałą i dużą kontrolę nad wszystkimi aspektami reklamy (takimi jak grupa docelowa, treść przekazu, częstość przekazu, budżet).
Laserowy targeting: Każda reklama w wyszukiwarkach internetowych (SEM) trafia do osób, które szukają Twojego produktu lub usługi. Wyobraź sobię sytuację, w której człowiek rozdający ulotki pizzerii widzi czerwoną kropkę na czole każdej osoby, która jest głodna i właśnie szuka pizzy. Tak właśnie działa Link Sponsorowany w Google. Jest to taki system, który dostarcza treści reklamowe do osób poszukujących produktów, usług lub informacji.
Krótki czas oczekiwania: Reklama jest gotowa do strzału prawie od razu, ponieważ Link Sponsorowany zaczyna pojawiać się w Google już dwie godziny po złożeniu zamówienia. Jest to bardzo krótki czas oczekiwania w porównaniu z pozycjonowaniem, na którego pierwsze efekty czeka się 2-3 miesiące.
Nieograniczona ilość fraz: Tworząc kampanię linków sponsorowanych specjaliści korzystają z dużego doświadczenia w branży aby stworzyć jak najszerszą listę słów kluczowych. Nieograniczona ilość fraz zapewnia to, że Wasza reklama dotrze do większej grupy internautów.
Geolokalizacja: Większość firm działa lokalnie. Dzięki opcji geolokalizacji Link Sponsorowany pojawia się tylko w tym obszarze geograficznym, który zostanie przez Ciebie wskazany. Co pozwala wyeliminować bezwartościowe przekierowania i zawęża koło odbiorców do potencjalnych klientów.
Przekierowanie na podstrony: Link Sponsorowany może przekierowywać na inną podstronę Twojego serwisu w zależności od wybranej frazy. Internauta jest odsyłany bezpośrednio do produktu lub usługi, której szukał. Taka opcja pozwala zwiększyć skuteczność kampanii, bo eliminuje potrzebę nawigacji po witrynie.
Kontrola nad wydatkami: Kampanię AdWords można ograniczyć do dowolnego dziennego budżetu. Posiadasz przy tym większą kontrolę nad wydatkami na reklamę i możesz zmieniać budżet w zależności od potrzeb. W trakcie małego ruchu w interesie możesz zwiększyć budżet i tym samym częstość wyświetlania reklamy, jeżeli firma ma zbyt wielu klientów i za mało mocy przerobowej budżet można zmniejszyć lub nawet zatrzymać kampanię na pewien czas.
Brak ingerencji w serwis: Linki Sponsorowane nie wymagają optymalizacji witryny – w przeciwieństwie do pozycjonowania, które najczęściej wymaga ingerencji w serwis, lub nawet kompletną jego przebudowę.
Czy internauci korzystają z Linków Sponsorowanych?
Czasem zdarzy się, że rozmawiając z potencjalnym klientem słyszymy wątpliwości co do efektywności kampanii Adwords. „Czy ludzie klikają Linki Sponsorowane, czy nie pomijają tych wyników ponieważ widzą, że jest to reklama?”
Odpowiedź jest krótka: klikają.
Zasięg Linków Sponsorowanych
Aby sprawdzić czy internauci biorą pod uwagę Linki Sponsorowane przy wyszukiwaniach w Google wiele firm* niezależnie przeprowadziło badania ‚eye tracking’ na użytkownikach Google.
Badanie to polega na rejestrowaniu ruchu gałek ocznych podczas wykonywania pewnych czynności za pomocą komputera. Kamerki które rejestrują aktywność są w kilku miejscach na ekranie. Wyniki badania nanoszone są na reprezentacyjny screenshot w postaci kolorowych plam. Plamy mogą być zabarwione od czerwonego – najbardziej intensywnego obszaru, który reprezentuje aż 100% oglądalności, poprzez żółty, zielony i niebieski które oznaczają spadający procent oglądalności. Plamy wyglądem przypominają rejestr kamery działającej na podczerwień gdzie czerwień oznacza najwyższą temperaturę a brak koloru najniższą – stąd pełna nazwa tej metody badań to ‚Eye tracking Heatmap’.
Wyniki badania dla wyszukiwań w Google, w postaci znanego już złotego trójkąta, są łatwo dostępne w Internecie:
Uśredniony wynik tych badań to mniej więcej litera ‚F’ z pewnymi dodatkami. Ten kształt powtarza się w większości badań eye tracking dotyczących przeglądania stron internetowych. Ma on nawet swoją nazwę własną w języku angielskim: ‚The F-shaped pattern’.
Badania te były przeprowadzone na szerokiej grupie internautów nie biorą pod uwagę różnego rodzaju wyszukiwań. Rzeczywistość wygląda jeszcze bardziej optymistycznie.
W kolejnych badaniach wyszukiwania podzielono na:
- ‚Informacyjne’– wykonane w celu uzyskania informacji na dany temat np. wpisanie frazy ‚Koliber’ w celu uzyskania informacji na temat liczby uderzeń skrzydełek na sekundę europejskiego kolibra.
- ‚Zakupowe’– wykonane w celu znalezienia i kupna pewnego produktu/usługi, zdobycia informacji na temat produku/usługi, ceny, czasu dostawy itd. Np. wpisanie frazy ‚komórka nokia’.
Oto mapka eye tracking dla wyszukiwań Informacyjnych:
Internauci zwrócili uwagę na dwa wyniki naturalne na samej górze. Frazy nie komercyjne wywołują mniej Linków Sponsorowanych, a internauta szukający informacji rzadko na nie zerknie.
Drastycznie inna sytuacja zachodzi w przypadku wyszukiwań Zakupowych:
Podczas wyszukiwań zakupowych Internauci analizują znacznie większą ilość wyników. Ale nadal największą uwagę poświęcają górnym wynikom – w tym także Linkom Sponsorowanym na miejscu wyróżnionym. Widać drastyczny wzrost aktywności w pierwszych sześciu pozycjach w prawej kolumnie Linków Sponsorowanych.
Wniosek : jeżeli Twoja firma prowadzi sprzedaż produktów lub usług i zależy Ci aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów Link Sponsorowany w Google jest doskonałym wyborem dla Ciebie!