Firma na Facebooku na ten temat powstało wiele artykułów, publikacji, a nawet książek. W tym wpisie chciałbym się skupić na znalezieniu odpowiedzi: co należy brać pod uwagę przy prowadzeniu firmowej strony na Facebooku i jak najlepiej to robić na tym portalu społecznościowym.

Facebook to przede wszystkim ludzie i treści, jakie tworzą. Ludzie, którzy są twoimi potencjalnymi klientami lub mogą nimi zostać. W Obecnie według raportu Sotrendera za marzec 2014 szacuje się, że na Facebooku jest 12,16 mln mieszkańców Polski. Ta ilość robi wrażenie.

Od jakiegoś czasu Facebook stał się portalem społecznościowym nr 1 w Polsce. Nie zanosi się, żeby się to zmieniło w najbliższym czasie, ale jeżeli poobserwujemy zachowanie nastolatków w Internecie, to widać już pewnego rodzaju zmianę trendów… ale to temat na osobny artykuł.

Co się zmieniło?

Na początek objaśnienie pojęć. Zasięg całkowity to liczba osób, która zobaczyła twoją publikację z fanpage, na którą składają się trzy składowe:

  • Zasięg naturalny – liczba osób, która zobaczyła twoją publikację, bez wspomagania go reklamą, czy aktywnościami innych osób,
  • Zasięg opłacony – czyli liczba osób, która zobaczyła twoją publikację z fanpage jako sponsorowany wpis
  • Zasięg wirusowy – to liczba osób, która zobaczyła twoją publikację z fanpage dzięki polubieniom, komentarzom i udostępnieniom innych osób. Jet to inaczej po prostu ta aktywność wyświetliła się im w strumieniu wpisów.

Jakiś czas temu publikując wpis na Facebooku, miał on szansę dotrzeć do znacznej ilości osób bez żadnego „wspomagania”. Przy mocno wirusowym wpisie zasięgi często sięgały kilkuset, a nawet kilku tysięcy procent w stosunku do osób lubiących daną stronę. Realizując swoją strategię biznesową Facebook konsekwentnie i skutecznie obniżał zasięgi naturalne. A tym samym w coraz bardziej kreatywny sposób zachęcał firmy do płacenia za widoczność wpisów.

Popatrzmy zatem, jak wyglądają obecnie zasięgi naturalne na Facebooku.

Na wykresie można zobaczyć, jak zasięg organiczny spadał z miesiąca na miesiąc. Obecnie wynosi średnio 6,51 %. Źródło grafiki: www.edgerankchecker.com

ruch_organiczny_facebook

Od razu da się zauważyć, że bez budżetu na przeznaczonego na ten kanał komunikacji może być ciężko. W szczególności, że z miesiąca na miesiąc zasięg naturalny jest jeszcze bardziej ograniczany. Co w takiej sytuacji trzeba brać pod uwagę planując swoją obecność na Facebooku?

Nr 1 – cel

Jaki cel ma mieć Twoja obecność na Facebooku, co chcesz przez to osiągnąć? Zwiększenie sprzedaży, „lojalizacja” klientów, budowanie wizerunku, informacje zwrotne od osób, które korzystają z twoich produktów/usług? Często ten punkt jest pomijany, po prostu pada decyzja „moja firma będzie na Facebooku”.

Nr 2 – treści, narzędzia, zasoby

W jaki sposób chcesz realizować wyznaczone cele? Masz już jakiś pomysł na treści, które będziesz publikował? Warto wspomnieć, aby nie zmieniać fanpage’a na słup ogłoszeniowy, który powiadomi klientów tylko i wyłącznie o nowych promocjach. Najlepiej jest, gdy treści są różnorodne, unikalne, które sam wytworzysz.

Ważne jest również zrobienie analizy konkurencji, po to by zobaczyć jak robią to inne firmy (również te zagraniczne). Oczywiście w celach inspiracyjnych, kopiowanie pomysłów kropka w kropkę jest kiepskim pomysłem. Będzie to szybko zauważone przez uważnych internautów i będziesz musiał się tłumaczyć ze swoich działań.

Trzeba pomyśleć, kto będzie się zajmował twoją stroną na Facebooku? Czy będziesz to robił osobiście, czy powierzysz to innej osobie z obszaru marketingu lub może zlecisz to agencji social media? W tych dwóch pierwszych wypadkach warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, jak np. smartfon z aplikacją Facebook Pages, by móc odpowiedzieć klientowi w każdej chwili (zadziwisz ich swoją responsywnością i szybkością odpowiedzi).

Obsługuj Facebooka również mobilnie.

facebook_dla_firm

Nr 3 – budżet

Jak już pisałem wcześniej, czasy Facebooka jako darmowego kanału promocji bezpowrotnie minęły. Jeśli traktuje się FB z odpowiednią atencją, to jak najbardziej zasadne jest wydzielenie miesięcznego budżetu na tego typu działania.

Jaka kwota jest odpowiednia? Tu nie ma jednej, słusznej odpowiedzi. Wszystko zależy, jakie cele sobie wyznaczyłeś, co chcesz realizować za pomocą Facebooka i jaki to ma mieć zasięg.

Niektóre firmy jak np. General Motors przeznaczają na produkcję treści i ich promocję na Facebooku 40 milionów dolarów rocznie, natomiast z drugiej strony znam firmy, które wydają miesięcznie 200-300 zł i całkiem nieźle sobie radzą „w socialach”. Facebook przede wszystkim generuje im sprzedaż oraz przyciąga stałych klientów.

Nr 4 – Daj o sobie znać

W wielu przypadkach działanie przedsiębiorców na Facebooku ogranicza się do: założenia fanpage’a firmy, zaproszenia znajomych (z czego stronę polajkuje 50 osób, w porywach do 100). A następnie przychodzi czas na publikowanie treści.

Nowych osób spoza grona znajomych jest umiarkowana ilość. Toteż, aby nie znaleźć się w podobnej sytuacji, trzeba zadbać o to, aby Twoi klienci (zarówno potencjalni jak i obecni) dowiedzieli się, że jesteś obecny na Facebooku. Z pomocą na pewno przyjdą tutaj:

  • dobrze stargetowane kampania reklamowe (Facebook ads) –w jak największym możliwym stopniu należy określić profil swojego klienta, Facebook daje możliwość wyświetlania reklam osobom spełniających określone kryteria.
  • w widocznym miejscu należy umieścić informacje na firmowej stronie WWW –warto też pomyśleć o czymś więcej, niż standardowym like-box np. dedykowana strona poświęcona kanałom komunikacji z zachęcającym opisem, czego klienci mogą się spodziewać z twojej strony na Facebooku,
  • oraz (to co jest chyba najbardziej zaniedbywane) to promocja offline (czyli bezpośrednio w twoim biurze, lokalu). Samo logo FB nie wystarczy. Jeśli masz bezpośredni kontakt z klientami, warto ich informować o twojej obecności na FB. Część firm dla swoich fanów na FB kierują specjalne oferty: zniżki, realizację zamówień w pierwszej kolejności lub też programy lojalnościowe. Możliwości jest bardzo wiele, jedynym ograniczeniem jest tutaj twoja kreatywność.

Nr 5 – Ocena działań

Facebook tak samo jak każdy inny kanał komunikacji i sprzedaży jest mierzalny. Dlatego też trzeba zastanowić się nad wyznaczeniem targetów dla twojej firmy na FB. Wartości, które pozwolą ci na ocenę, czy działania na tym portalu są skuteczne i wskażą, co należy zmienić.

Jeśli np. okaże się, że koszt pozyskania klienta jest zbyt duży, warto popracować nad kreacją reklamową lub sprawdzić, czy na pewno grupa docelowa kampanii jest odpowiednio wąska i precyzyjnie określona.